Sunt asa frumoase avioanele, dar aceste masinarii sunt uriase, sunt de metal, au zeci de tone si sunt incarcate cu sute de oameni si bagajele lor. Este o minune ca zboara, cum de nu cad ca orice corp supus gravitatiei. Cum fac, oare?
Desi asa ai putea crede, nu motoarele tin avioanele in aer, ci aripile.
Mai intai, iti amintesti, pilotul duce avionul pe pista iar apoi incepe sa ruleze cu o viteza foarte foarte mare, de pana la 300 km/h iar la un moment dat se desprinde, si se inalta.
Este interesant de observat un lucru esential. Ne așteptăm ca botul avionului să fie ridicat în timpul decolării, dar acesta este ridicat și in timpul aterizării. De ce? Pentru că unghiul dintre aripile avionului și direcția vântului este foarte important ca sa asigure zborul, sa apara o forta numita portanta.
Putem intelege cum actioneaza aerul pe care-l strabate avionul in viteza gândindu-ne la un joc de biliard. Lovind bila roșie ușor spre dreapta, aceasta va avea o traiectorie spre stânga, opusă celei a bilei albastre, care in cazul nostru este aerul.
Același unghi între direcția vântului și aripa avionului face ca avionul să fie împins în sus, deci să capete portanță.
Cand avionul zboara, aerul, curgand sub forma unui vant, este despicat in doua parti: una este dirijata pe deasupra suprafetei aripii, iar cealalta parte este impinsa pe dedesubt. Datorita formei aripii, rotunjite deasupra, se formeaza o presiune mai mica, in timp ce sub aripi este o presiune mai mare, care impinge în sus aripile si aeronava.
Portanta ajuta avionul sa se ridice daca este mai mare decat forta gravitationala care ar trage aparatul de zbor in jos.
Poate stii, stand pe planeta noastră, Pamantul te atrage cu o forta numita gravitație, de aceea nu plutesti precum astronautii. Dacă alergi, îți folosești mușchii pentru a realiza o forță de tracțiune, ca sa inaintezi, iar imediat apare rezistența la înaintare, adică vântul pe care îl simți că îți bate în față. O singură forță nu o poti sa simti: portanța. Doar daca nu ti-ai pus aripi!!!
Pilotul trebuie sa tina cont de aceste 4 forte si să faca diferite comenzi pentru a ține avionul în echilibru, totul insotit de o mare viteza.
Ganditi-va la aer, care este tot un fluid, dar pe care nu-l vedeti, ca la apa unui ocean, pe care nu pluteste un vapor ci avionul.
Pilotul mai are si alte dispozitive pe care le manevreaza: flapsurile, eleroanele, spoilerele sau voleturile. Acrestea sunt fixate direct pe aripile avionului.
Ce se intampla daca se defecteaza un motor? Sunt cazuri foarte rare, si raman unul sau mai multe in functiune, asa ca nu te ingrijora. Pilotii sunt foarte bine pregatiti, exerseaza astfel de cazuri foarte des pentru a ajunge cu bine la destinatie. Oricum, este bine de stiut ca avionul poate plana, fara ajutorul motoarelor si 150 de km, minute in sir, suficient cat sa ajunga la cel mai apropiat aeroport.